طراحی محصول با استفاده از تکنیک QFDدر شرکت فولادمبارکه
مقدمه
فشردگي رقابت در حوزه هاي ملي ، منطقه اي و بين المللي و ضرورت پاسخگوئي به نيازها و انتظارات رو به تزايد مشتريان و مصرف كنندگان نهايي از يك سو و افزايش عرضه فولاد در بازارهاي بين المللي از سوي ديگر ، موجب گرديده است كه توليد كنندگان فولاد به منظور حفظ و افزايش سهم خود در بازار نسبت به شناسايي و تأمين نيازها و انتظارات مشتريان بيش از پيش توجه نمايند .
علاوه بر آن مجموعه عوامل محيطي زير نيز ضرورت اتخاذ استراتژي هاي نوين براي صنعت فولاد را اجتناب ناپذير نموده است :
1.زمزمه پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO)
2.فشردگي دامنه رقابت درحوزه ها ي ملي ، منطقه اي و بين المللی
3.ضرورت پاسخگوئي به نيازها و انتظارات روبه تزايد مشتريان و مصرف كنندگان نهايي
4.وضع و اعمال تعرفه هاي جديد براي واردات فولاد در آمريكا و اروپا
5.حذف حمايتهاي دولتي و اعمال محدوديتهاي ارزي
6.توسعه دانش و تكنولوژي هاي جديد در عرصه جهاني
7.كاهش تقاضا و افزايش عرضه فولاد در بازارهاي بين المللي
بنابراين ضرورت حفظ و افزايش سهم بازار ، توليد كنندگان فولاد و از جمله شركت فولاد مباركه را ملزم به
شناسايي و تأمين نيازها و انتظارات مشتريان ساخته است . بهره گيري از نظامهاي نوين مديريتي ، استفاده از روشها و تكنيكهاي بهبود مستمر و بخصوص توسعه روشهاي جديد طراحي محصول نظير Quality Function ( QFD ) از جمله اقداماتي است كه در طي سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است.
در اين مقاله پس از آشنائي با پارامترها و عوامل مهم در طراحي فولاد با ارائه يك مطالعه موردي
و چگونگي استفاده از آن در طراحي ورقهاي فولادي براي كاربردهاي QFD به معرفي تكنيك ( Case Study)
ويژه پرداخته شده است.
| 53.pdf دانلود |
وب سایت رسمی انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی قم.