مقدمه

فشردگي رقابت در حوزه هاي ملي ، منطقه اي و بين المللي و ضرورت پاسخگوئي به نيازها و انتظارات رو به تزايد مشتريان و مصرف كنندگان نهايي از يك سو و افزايش عرضه فولاد در بازارهاي بين المللي از سوي ديگر ، موجب گرديده است كه توليد كنندگان فولاد به منظور حفظ و افزايش سهم خود در بازار نسبت به شناسايي و تأمين نيازها و انتظارات مشتريان بيش از پيش توجه نمايند .

علاوه بر آن مجموعه عوامل محيطي زير نيز ضرورت اتخاذ استراتژي هاي نوين براي صنعت فولاد را اجتناب ناپذير نموده است :

1.زمزمه پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO)  

2.فشردگي دامنه رقابت درحوزه ها ي ملي ، منطقه اي و بين المللی

3.ضرورت پاسخگوئي به نيازها و انتظارات روبه تزايد مشتريان و مصرف كنندگان نهايي

4.وضع و اعمال تعرفه هاي جديد براي واردات فولاد در آمريكا و اروپا

5.حذف حمايتهاي دولتي و اعمال محدوديتهاي ارزي

6.توسعه دانش و تكنولوژي هاي جديد در عرصه جهاني

7.كاهش تقاضا و افزايش عرضه فولاد در بازارهاي بين المللي

بنابراين ضرورت حفظ و افزايش سهم بازار ، توليد كنندگان فولاد و از جمله شركت فولاد مباركه را ملزم به

شناسايي و تأمين نيازها و انتظارات مشتريان ساخته است . بهره گيري از نظامهاي نوين مديريتي ، استفاده از روشها و تكنيكهاي بهبود مستمر و بخصوص توسعه روشهاي جديد طراحي محصول نظير  Quality Function (  QFD  )  از جمله اقداماتي است كه در طي سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است.

در اين مقاله پس از آشنائي با پارامترها و عوامل مهم در طراحي فولاد با ارائه يك مطالعه موردي

و چگونگي استفاده از آن در طراحي ورقهاي فولادي براي كاربردهاي QFD به معرفي تكنيك ( Case Study)

ويژه پرداخته شده است.    

53.pdf                   دانلود